الفصل الثالث
في المستشفى, جلست على احد الكراسي في قاعة الانتظار تبتهل الى الله ان يشفي لها زوجها. خرج الطبيب فاقبلت نحوه مسرعة:
- خير يا دكتور ..طمني..سيف عامل ايه دلوقتي؟؟
- اممم.. الحالة مطمنش.. زوجك عندو نزيف داخلي وكسور في العمود الفقري.. مقدرشي اخبي عليكي.. الحالة خطيرة
- يعني مقدرتوش توقفوا النزيف؟؟
- احنا بنحاول, بنعمل مجهودنا والباقي على الله.. ادعيلو
- طيب اقدر اشوفو يا دكتور
- للاسف .. ممنوع دلوقتي
بعد وقت قصير حضرت حماتها واخوات سيف :
- في ايه يا سندس..طمنيني يا بنتي.. سيف بخير؟؟
- ان شاء الله خير يا ماما.. ما تقلقيش,, هو بس محتاج دعانا عشان يقوم بالسلامة
- ربنا يقومو بالسلامة ويرجعه لحضني سالم معافى يا رب.. انتي شفتيه
- لا يا ماما .. مش مسموح بالدخول دلوقتي لحد ما الحالة تستقر
جلست بجانب حماتها واخذتا بالدعاء لسيف..بعد ساعتين اتى الطبيب :
- مفيش فايدة من وجودكم كلكم هنا. ياريت يفضل معاه واحد او اتنين مش اكتر
- خلاص يا دكتور هقعد انا.. روحوا يا جماعة وانا هبقى باتصال بيكم على طول
- وانا كمان هفضل مع ابني.. لازم اكون جنبو لما يقوم
انصرف الكل ولم يبقى سوى سندس و حماتها:
- قلي يا دكتور بصراحة.. هي الحالة خطيرة كدة؟؟
-مخبيش عليكي.. الحالة حرجة اوي..النزيف وقف ورجع تاني.. ودا معناه ان جسم زوجك مش بيقاوم.. هو لو عدى عليه 48 ساعة هيخرج من مرحلة الخطر..وقتها نشوف ايه الي ممكن نعمله
- طيب خليني ادخل عندو.. عالاقل اكون جنبو وارفع معناوياته
- حاضر بس مش دلوقتي.. كمان شوية وهسمحلكم تدخلو..بس واحد واحد وياريت ما تحاولوش تخلوه يتكلم
بعد نصف ساعة حضر الدكتور :
- مين فيكم هيدخل الاول
- قومي يا ماما.. ادخلي انتي..قوليلو اني مستنياه يرجعلي
قامت حماتها و انطلقت مع الطبيب حتى اختفت وراء باب كتب فوقه "العناية المركزة" بعد دقائق حسبتها دهرا عادت حماتها وعيناها تنفجران بالدموع والممرضة تمسك بيدها وتوجهها الى حيث وقفت سندس
- دورك يا مدام..بس بلاش تخليه يحس انك منهارة.. حاولي تتماسكي
- حاضر .. ان شاء الله
"الى اللقاء في الفصل القادم ان شاء الله"
في المستشفى, جلست على احد الكراسي في قاعة الانتظار تبتهل الى الله ان يشفي لها زوجها. خرج الطبيب فاقبلت نحوه مسرعة:
- خير يا دكتور ..طمني..سيف عامل ايه دلوقتي؟؟
- اممم.. الحالة مطمنش.. زوجك عندو نزيف داخلي وكسور في العمود الفقري.. مقدرشي اخبي عليكي.. الحالة خطيرة
- يعني مقدرتوش توقفوا النزيف؟؟
- احنا بنحاول, بنعمل مجهودنا والباقي على الله.. ادعيلو
- طيب اقدر اشوفو يا دكتور
- للاسف .. ممنوع دلوقتي
بعد وقت قصير حضرت حماتها واخوات سيف :
- في ايه يا سندس..طمنيني يا بنتي.. سيف بخير؟؟
- ان شاء الله خير يا ماما.. ما تقلقيش,, هو بس محتاج دعانا عشان يقوم بالسلامة
- ربنا يقومو بالسلامة ويرجعه لحضني سالم معافى يا رب.. انتي شفتيه
- لا يا ماما .. مش مسموح بالدخول دلوقتي لحد ما الحالة تستقر
جلست بجانب حماتها واخذتا بالدعاء لسيف..بعد ساعتين اتى الطبيب :
- مفيش فايدة من وجودكم كلكم هنا. ياريت يفضل معاه واحد او اتنين مش اكتر
- خلاص يا دكتور هقعد انا.. روحوا يا جماعة وانا هبقى باتصال بيكم على طول
- وانا كمان هفضل مع ابني.. لازم اكون جنبو لما يقوم
انصرف الكل ولم يبقى سوى سندس و حماتها:
- قلي يا دكتور بصراحة.. هي الحالة خطيرة كدة؟؟
-مخبيش عليكي.. الحالة حرجة اوي..النزيف وقف ورجع تاني.. ودا معناه ان جسم زوجك مش بيقاوم.. هو لو عدى عليه 48 ساعة هيخرج من مرحلة الخطر..وقتها نشوف ايه الي ممكن نعمله
- طيب خليني ادخل عندو.. عالاقل اكون جنبو وارفع معناوياته
- حاضر بس مش دلوقتي.. كمان شوية وهسمحلكم تدخلو..بس واحد واحد وياريت ما تحاولوش تخلوه يتكلم
بعد نصف ساعة حضر الدكتور :
- مين فيكم هيدخل الاول
- قومي يا ماما.. ادخلي انتي..قوليلو اني مستنياه يرجعلي
قامت حماتها و انطلقت مع الطبيب حتى اختفت وراء باب كتب فوقه "العناية المركزة" بعد دقائق حسبتها دهرا عادت حماتها وعيناها تنفجران بالدموع والممرضة تمسك بيدها وتوجهها الى حيث وقفت سندس
- دورك يا مدام..بس بلاش تخليه يحس انك منهارة.. حاولي تتماسكي
- حاضر .. ان شاء الله
"الى اللقاء في الفصل القادم ان شاء الله"